„Nem csak az iparűzésiadó-bevételektől esnének el az önkormányzatok, mivel a helyi adók kivetését is tiltaná nekik, gátolva azt, hogy a helyi vállalkozásoktól más jogcímen szedjenek be pénzt. Ez elég drasztikus, nem?
Ez a másik javaslatunk, igen, hogy a négy helyi adót, így
- az ingatlanadót,
- az idegenforgalmi adót,
- az építményadót és a kommunális adó mértékét
fagyasszák be az átmeneti válság időszakára. A gazdasági szereplők a maguk módján próbáltak reagálni a válság kihívásaira, 5-10-15 százalékos költségcsökkentést mindenhol behoztak. Az elmúlt harminc évben nagy cég vezetésében veszek részt, soha nem volt olyan, hogy ne lehetett volna faragni valamennyit a költségvetésből. Személy szerint én az önkormányzatoknál ennek szándékát sem érzékelem. Lehetséges, hogy populistának hatott, de a fővárosi önkormányzatnál is rákérdeztem, hogy miért kell négy helyettes Karácsony Gergely mellé. Egyszóval, ha az ember költségcsökkentésben gondolkodik, akkor nem tudja elkerülni, hogy ne tekintse át a működésével kapcsolatos költségeket, illetve gazdálkodásának racionalizmusát. Vagyis ilyen helyzetben ne az legyen az első reakció, hogy a kieső adóbevételek miatt az egyéb bevételi oldalt megemelem, egyébként pedig a saját működésem költségei ugyanolyan változatlanok maradnak, ez most nem járható út.
Budapesten állóháború zajlik a kormány és a városvezetés között, előbbi hangzatos felajánlásokat tesz például a Lánchíd felújítására, utóbbi kivéreztetésről beszél. Karácsony Gergely főpolgármester szerint annyira rossz a helyzet, hogy a kamara javaslatának megvalósulása esetén konkrétan leállna a közösségi közlekedés. Mit gondol erről?
Nem a lakosságot érintő kötelező önkormányzati feladatok kurtításán kell gondolkozni, hanem a működés racionalizálását kell megtenni. Ha a vállalkozásoktól elvárjuk, hogy termelékenyebbek legyenek, miért ne várhatnánk el az önkormányzatoktól ugyanezt? Az én állításom egyszerű: szemléletváltásra van szükség az önkormányzati finanszírozás és gazdálkodás területén. A működési költségkeretbe pedig a tömegközlekedésnek és még sok másnak is bele kell férnie, ez nem kérdés.